Tips om hoger te staan in Google

Blog > Tips om hoger te staan in Google

Aan de top staan van Google is iets wat ieder bedrijf wil. De eerste 3 resultaten krijgen tenslotte meer dan de helft van al het zoekverkeer. Voor webshops kan dit een groot verschil betekenen in omzet en voor zakelijke websites in leads. De vraag rest dus: hoe kom je bovenaan in Google?

In het afgelopen jaar heeft Google de regels flink aangescherpt. Vroeger was het gebruikelijk dat bedrijven een hoop backlinks kochten, waardoor de (fictieve) autoriteit van de website zorgde voor een hogere ranking.

Backlinks zijn hyperlinks die van andere websites naar de jouwe verwijzen. Zoekmachines zoals Google beschouwen deze links als aanbevelingen voor jouw site. De autoriteit van jouw website binnen jouw niche wordt vergroot door het aantal relevante en hoogwaardige backlinks dat naar jouw site verwijst. De methode van backlinks kopen is nu echter stevig de kop in gedrukt, omdat het trucje geen waarde toevoegt voor websitebezoekers.

Wat doet Google nu anders?

Ze beoordelen websites op de waarde van de content en het gedrag van bezoekers. Blijven de bezoekers lang hangen op je website en tonen ze veel interactie, dan gaat Google ervan uit dat je website waarde toevoegt. Dit is een belangrijke graadmeter voor je ranking.

Toch zijn een aantal simpele trucs nog steeds relevent om je net die extra boost te geven. Het is belangrijk dat je het optimaliseren van je website volledig omarmt. Dat is de enige manier om naar de top te komen in Google. In dit artikel vind je een overzicht van deze tips & tricks voor een hogere ranking in Google.

Het onderstaande ga je leren in dit artikel:

  • Hoe je een website optimaliseert voor Google
  • Waarom het ontwerp van je website belangrijker is dan je denkt
  • Slimme trucs om meer uit Google te halen

Tip 1: Zorg voor een goed ontwerp

Je wilt websitebezoekers zo lang mogelijk laten blijven op je website. Het belangrijkste is dat je informatie waardevol is, maar je website moet goed ontworpen zijn.

Wat houdt een goed ontwerp dan in?

  • Je website heeft een duidelijk contrast in het lettertype
  • Er wordt gebruik gemaakt van aantrekkelijke afbeeldingen
  • De opzet van je tekst is makkelijk leesbaar
  • Het is eenvoudig navigeren op je website
  • Een goed ontworpen website houdt bezoekers langer vast. Het daagt ze ook uit om verder te kijken op je website. Dit draagt allemaal bij aan je ranking in Google.

Wat moet je vooral niet doen met je ontwerp als je een hogere ranking wilt in Google?

  • Een overvloed aan animaties
  • Geen verschil in lettertype tussen de titels en hoofdtekst
  • Combinaties van felle kleuren / een druk ontwerp

Tip 2: Gebruik de juiste zoekwoorden

Voordat je begint met het ontwerpen van je SEO-pagina’s, is het belangrijk dat je goed onderzoek doet naar de voor jou relevante zoekwoorden.

Hoe weet je of je de juiste zoekwoorden hebt?

  • Maak gebruik van Google AdWords Keyword Planner
  • Vul je zoekwoord in bij de Keyword Planner en ontdek zo gerelateerde en relevante zoekwoorden.
  • Neem een gratis proefperiode op SEMRush
  • Sluit een gratis proefperiode af van 7 dagen en benut deze om zoveel mogelijk zoekwoorden op te zoeken.
  • SEMRush geeft je aanzienlijk meer data dan Google. Je kunt zien waar je concurrenten op scoren en welke zoekwoorden voor het oprapen liggen. Wees wel zo slim om je abonnement te annuleren vóór het einde van de proefperiode!
  • Kijk wat concurrerende websites voor keywords gebruiken
  • Vul in bij Google ‘site:websitevanconcurrent‘. Je krijgt dan alle resultaten op Google van de desbetreffende concurrent. Je kunt inspiratie op doen voor je zoekwoordenonderzoek en ideeën verzamelen voor het ontwerp van je website.

Met deze tips kom je tot een lijst met zoekwoorden. Het is daarna een kwestie van waardevolle content schrijven op een goed ontwerpen website!

Tip 3: Schrijf waardevolle content

Waar je vroeger nog uit de voeten kon met het spammen van je zoekwoorden in je websiteteksten, is Google vandaag de dag een stuk kritischer geworden. Wanneer een websitebezoeker het idee heeft dat je website geen waardevolle content bevat, zijn ze net zo snel weer weg. Dit ziet Google ook en als resultaat zal je website nooit stijgen in de rankings.

Wat je dus wél moet doen, is waardevolle content schrijven. Waardevolle content laat zien dat je een specialist bent in je vakgebied (nee, gebruik geen ChatGPT). Specialisten worden door Google beloond. Google houdt van nuttige informatie op websites.

Maak vooral gebruik van je eigen kennis in het schrijven van de websiteteksten, dat maakt de informatie uniek en waarschijnlijk waardevoller dan concurrenten die wel chatbots gebruiken.

Wanneer je besluit om lange teksten te schrijven, moet je zorgen dat je opmaak prettig leest en zo nu en dan een afbeelding bevat. Schrijf geen lappen tekst met een klein lettertype. Onderbreek soms ook je teksten met keuzemenu’s of soortgelijke interactieve elementen. Doe hiervoor wat inspiratie op bij andere websites.

Tip 4: Let op de details

Wanneer er veel concurrentie is voor je zoekwoord, telt ieder detail mee. Een aantal kleine details die je een boost kunnen geven:

  • Zorg dat je afbeeldingen de juist alt-teksten hebben
  • Gebruik maar één H1 koptitel (voor het onderwerp van je pagina) en bouw de rest van je website af met kleine koptitels als H2, H3 en H4 etc.
  • Converteer je afbeeldingen naar webp. bestanden om je laadsnelheid te verbeteren
  • Zorg voor een goede contrastverhouding tussen je teksten en de kleuren van je website
  • Maak gebruik van een pakkende en doeltreffende meta-description.
    Met de Yoast SEO plugin kun je de meta-description van je website eenvoudig aanpassen. Voor iedere pagina in je website, van de homepage tot de contactpagina, schrijf je een meta-description. Deze unieke tekst geeft aan wat er op de pagina wordt beschreven. Zorg dus dat deze klopt met wat er op je pagina wordt verteld. Wanneer je schrijft over ‘puppy’s te koop Barendrecht’, is het belangrijk dat je in je meta-description dezelfde woorden gebruikt en niet puppy’s vervangt voor honden of soortgelijke fouten.

Tip 5: Maak je website snel

Een snelle website is essentieel voor een hoge ranking in Google. Wanneer je laadtijd langzamer is dan 3,0 seconden, haakt meer dan 80% van de websitebezoekers af. Je wilt juist zoveel mogelijk bezoekers behouden. Zorg dus dat je website onder de 3,0 seconden blijft in laadtijd. Wil je dit controleren? Gebruik dan Google Pagespeed.

Wanneer je gebruikmaakt van sitebuilders als Elementor, Wix of Divi, kan dit een negatieve invloed hebben op de snelheid van je website. Wees dus voorzichtig met het toepassen van deze sitebuilders. Ga je toch gebruik maken van een sitebuilder, dan is het verstandig om een aantal zaken goed in te regelen:

  • Sla je afbeeldingen op in het juiste formaat en compress de afbeeldingen zodat deze minder opslag verbruiken.
  • Converteer daaropvolgend je afbeelding naar een webp. bestand, dit verbetert de snelheid van je website. Gebruik hiervoor een website als Convertio.
  • Houd het aantal animaties en effecten tot een minimum (bij voorkeur helemaal niet).
  • De belangrijkste tip: maak gebruik van de juiste server. De server heeft een enorme impact op je websitesnelheid. Zorg dat je hostingpartij een server gebruikt die je websitesnelheid bevordert.

En nu aan de slag! Succes met het bouwen en optimaliseren van je website.

Gerelateerde artikelen

Wat kost het laten maken van website?

Waarom levert mijn website geen klanten op?

Wat is Google PageInsights en hoe gebruik ik het?

Zijn wij het webdesignbureau dat je zoekt?
Aarzel dan niet en neem contact met ons op.

Let’s chat.

info@hezzit.nl